dsorin | PositiveMindset | , , ,

De ce ar trebui să devii mai inteligent emoțional în 2020

  • 90% dintre cei mai performanți oameni au un nivel înalt de inteligență emoțională (IE).
  • Dr Travis Bradberry, co-autor al “Emotional Intelligence 2.0” dezvăluie cum poate ajuta totul, de la managementul timpului până la asertivitate.

Pentru mulți dintre noi, 2020 începe cu o promisiune – și aume că anul acesta vom îndeplini ceea ce n-am reușit până acum. Adesea, lucrurile obișnuite de zi cu zi se dovedesc a fi cele mai dificile – gestionarea timpului, tratarea oamenilor așa cum ar trebui, și tinerea lucrurilor în frâu atunci când acestea o iau razna.

Există două motive pentru care ne este atât de greu să ne atingem obiectivele:

Primul este că ne întindem mai mult decât ne e plapuma. Poate părea rezonabil să alegi trei sau patru abilități noi pe care să începi să le dezvolți însă aceasta este o așteptare pe care mintea nu o poate efectua. Atunci când încercăm să dezvoltăm prea multe abilități noi simultan, ele devin priorități concurente care ne distrag, descurajați și copleșiți.

Al doilea motiv pentru care majoritatea eforturilor de auto-îmbunătățire eșuează este faptul că emoțiile noastre ne modifică comportamentul. Fără o capacitate puternică de a ne recunoaște și de a ne gestiona emoțiile pe măsură ce apar, obiceiurile vechi vor muri cu siguranță greu.

 

Veștile bune:

Vestea bună este că poți aborda ambele probleme și poți face modificările dorite reușind anul acesta să-ți dezvolți o singură abilitate – inteligența emoțională (IE).

Cercetările din ultimele două decenii au arătat  că inteligența emoțională este probabil cel mai puternic factor de succes descoperit, afectând totul, de la performanța ta la locul de muncă, la starea ta de spirit și la calitatea vieții personale.

Am testat inteligența emoțională alături de alte 33 de abilități critice și am constatat că aceasta le include pe majoritatea. Nu este de mirare că 90% dintre cei mai performanți oameni au un nivel ridicat de IE.

Dar cum de joacă inteligența emoțională un rol atât de important când vine vorba de abilități? Creierul nostru este conectat astfel încât emoțiile sunt rădăcina întregului comportament uman. Indiferent dacă suntem sau nu conștienți de asta, motivația din spatele fiecărei acțiuni (indiferent cât de mică) este inerent emoțională.

Iată cum funcționează:

Toate simțurile tale primare intră la baza creierului tău. Înainte de a te gândi rațional la ceea ce experimentezi, aceste semnale trebuie să călătorească prin sistemul limbic – locul în care sunt generate emoțiile. Acest lucru îți asigură o reacție întâi emoțională la întâmplări.

Inteligența emoțională asigură o comunicare eficientă între centrele raționale și emoționale ale creierului tău. Pe măsură ce îți îmbunătățești inteligența emoțională, îți îmbunătățești abilitatea de a înțelege și controla motivațiile primare pentru comportamentul tău, ceea ce avantajează tot ceea ce faci în fiecare zi. Inteligența emoțională este puternică și eficientă – vă permite să vă concentrați energia pe o singură abilitate cu rezultate extraordinare. Inteligența emoțională este puternică și eficientă – îți permite să îți concentrezi energia pe o singură abilitate cu rezultate extraordinare.

 

Cum arată inteligența emoțională?

Inteligența emoțională este „ceva” din fiecare dintre noi, intangibil. Afectează modul în care gestionăm comportamentul, trecem prin problemele sociale și luăm decizii personale care obțin rezultate pozitive. Inteligența emoțională este formată din patru abilități de bază care se alătură sub forma a două competențe primare: competența personală și cea socială.

Competența personală cuprinde abilitățile de autocunoaștere și autogestionare, care se concentrează mai mult asupra ta individual decât asupra interacțiunilor tale cu ceilalți. Competența personală este abilitatea ta de a rămâne conștient de emoțiile tale și de a-ți gestiona comportamentul.

  • Conștiința de sine este abilitatea ta de a-ți percepe cu exactitate emoțiile și de a fi conștient de ele pe măsură ce apar.
  • Autogestionarea este abilitatea ta de a folosi conștientizarea emoțiilor tale pentru a rămâne flexibil și a-ți direcționa pozitiv comportamentul.


Competența socială este formată din abilitățile tale de conștientizare socială și de gestionare a relațiilor; competența socială este abilitatea ta de a înțelege stările de spirit, comportamentul și motivele altor persoane pentru a răspunde eficient și pentru a îmbunătăți calitatea relațiilor tale.

  • Conștientizarea socială este abilitatea ta de a prelua cu exactitate emoțiile altor persoane și de a înțelege ce se întâmplă cu adevărat.
  • Managementul relațiilor reprezintă abilitatea ta de a utiliza conștientizarea emoțiilor tale și a celorlalți pentru a gestiona cu succes interacțiunile.

În timp ce lucrezi la inteligența ta emoțională ți se vor îmbunătăți o mulțime de alte abilități. Este vorba de cinci abilități în jurul cărăra oamenii tind să își stabilească obiective atunci când începe un nou an.

Mai jos este descris cum poți îmbunătăți fiecare din aceste abilități doar concentrându-te pe inteligența ta emoțională.

 

Gestionarea timpului

În această epocă a abundenței, timpul este singurul lucru care nu este suficient. Poate tocmai de aceea, Google primește 111 milioane de căutări pe lună pentru Managementul timpului. Puțini oameni recunosc că managementul timpului depinde de abilitățile de inteligență emoțională ale autogestionării și managementului relațiilor.

Crearea unui program bun este un lucru rațional, dar respectarea acestui program este decisiv emoțională. Mulți dintre noi pornim în fiecare zi cu cele mai bune intenții de a ne gestiona timpul cu înțelepciune. Dar apoi primim un e-mail complicat de la un coleg de serviciu sau un apel telefonic care ne consumă de la un prieten. Ne petrecem restul zilei lucrând pentru a rezolva problemele care nu erau acolo dimineață. Până să-ți dai seama, ziua a trecut și ești complet pe lângă programul stabilit.

Când distragerile țin de tine, respectarea unui program necesită autogestionare. Când nevoile celorlalți îți împiedică planurile, este nevoie de gestionare eficientă a relațiilor pentru a finaliza relația, asigurând în același timp că prioritățile tale sunt încă luate în calcul.

 

Dorința schimbării

Uneori, schimbarea este greu de făcut. Cei care aplică abilități de auto-conștientizare și abilități de auto-gestionare tolerează schimbarea cu mult mai mult succes. Conștientizarea de sine îți permite să te adaptezi ușor schimbării, deoarece îți oferă perspectiva necesară pentru a realiza când apare schimbarea și cum te afectează.

 

Asertivitatea

Inteligența emoțională este de obicei greșită ca sinonim pentru „frumos”. De fapt, cel mai inteligent răspuns emoțional este adesea unul în care te exprimi deschis și direct. Citându-l pe Aristotel, a te enerva este ușor. A te supăra pe persoana potrivită, la momentul potrivit și în gradul potrivit necesită inteligență emoțională. Pentru a fi hotărât, trebuie să știi ce simți, să înțelegi cu exactitate cealaltă parte și să te exprimi într-un mod care să obțină cel mai bun rezultat.

 

Luarea deciziilor importante

A durat mult până a înțeles lumea că emoțiile pur și simplu nu pot fi – și nu ar trebui – să fie ignorate atunci când luăm decizii. Neuroștiința ne arată că uneori cel mai rațional lucru pe care îl poți face este să ai încredere și să te bazezi pe emoțiile tale atunci când iei o decizie. Însă, pentru a face acest lucru, trebuie să fii conștienți de emoțiile pe care le simți, să știi de ce le ai și să vezi cum influențează situația.

 

Sursă: Dr. Travis Bradberry is the award-winning co-author of the #1 bestselling book, Emotional Intelligence 2.0, and the cofounder of TalentSmart, the world’s leading provider of emotional intelligence tests and training, serving more than 75% of Fortune 500 companies. His bestselling books have been translated into 25 languages and are available in more than 150 countries. Dr. Bradberry has written for, or been covered by, Newsweek, TIME, BusinessWeek, Fortune, Forbes, Fast Company, Inc., USA Today, The Wall Street Journal, The Washington Post, and The Harvard Business Review.